Data en context

Ik heb het al een aantal keer gezien, opgehaalde data wordt volledig uit context gehaald en verkeerd geïnterpreteerd, dat kan hele scheve discussies opleveren over succes en resultaat. Probeer dus altijd data in de juiste context te plaatsen zodat niet te snel een conclusie trekt. 

Nu ligt mijn focus het meeste op marketing data, dus daarom een paar voorbeelden uit die hoek.

Website bezoekers vs. succes

Hoe vaak is websitebezoek niet de belangrijkste graadmeter voor succes geweest? Ik zie het nog steeds in veel rapportages als het belangrijkste cijfer gepresenteerd. Maar wat als een websitebezoeker nooit meer terugkomt na een bezoek, of na 1 pagina afhaakt, of nooit wat koopt of contact zoekt.

Dus stel jezelf de vraag; heb je liever veel bezoekers die niks doen, dan minder bezoekers waarvan een deel converteert.

Conversie percentage

Ook dat is een mooi cijfer en kan zeker veel inzicht geven. Maar alleen in relatie met andere cijfers. Zo heb ik een case meegemaakt waar de opdrachtgever bleef hameren op een conversiepercentage van 5%, terwijl omzet eigenlijk het belangrijkste cijfer was om op te sturen. Want zo zei mijn collega toen: ‘Als er 20 bezoekers komen en 1 besluit te kopen, heb jij je conversiepercentage, maar niet je omzet’.

SEA campagnes

Je kunt hele verschillende SEA campagnes ontwikkelen zoals branded SEA of SEA op specifieke zoekwoorden. Ga de resultaten van deze campagnes dan ook niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Bedenk van tevoren welk doel ze hebben en wat voor resultaat past bij dit doel. Stuur daar op.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zorg dus dat je een goede context hebt van jouw data, dat je geen appels met peren gaat vergelijken. Weet dus ook waar jouw uiteindelijke doel over gaat zodat je daarop kunt sturen.

Gebruik een Customer Journey

Vind je het lastig om marketing data in een context te gebruiken, verdiep je dan eens in de Customer Journey waarin je marketingkanalen en resultaten doelgericht inzet en dus analyseert met focus.